Snickarens mat

Fondue på Oxfilé

Publicerad 2011-11-06 12:52:17 i Kött,

Då vi inte direkt bor mitt i storstaden och har möjlighet att gå ner runt hörnan till en fondue restaurang så får man göra det själv.
Sen tror jag att råvarorna är bättre när man gör det själv.
Själva fonduen i sig är ju inte särskilt svårt.
Enligt min Franske vän Phillip så skall man använda vindruvskärne olja till fondue man jag har än så länge inte lyckats hitta det så det fick bli frityr olja.
Gör dig själv en stor tjänst och använd bara oljan en gång, kanske lite lyxigt men det ryker inte då.
Eftersom man inte vill det skall lukta frityr olja i veckor hemma och att man inte har fondue så ofta så är detta en lyx man kan unna sig.
jag köpte ändarna från två ox filéer i saluhallen och kunde då få  ett bättre pris, de säljer mest oxfilé till tournedos och då blir ändarna kvar. Köttet skall ändå tärnas så det kan verkligen kvitta vilken bit man tar av filén



Detta är till 4 personer

800 gram oxfilé.
Frityr olja, fyll din fondue gryta till 2/3.
1kg pommes färdiga.

Tärna filén i ca 2*2*2cm bitar.
Häll upp olja i din frityr gryta så den är ca 2/3 full och häll sen över olja tillen kastrull och värm oljan till 180 grader på spisen.
Oljan har nu rätt temperatur, häll den då tillbaka i fondue grytan tänd sprit brännaren och placera fondue grytan i sin ställning.
Ha alltid ett passande lock framme som kan läggas på fodue grytan och oljan skulle börja brinna.
Vi serverade detta med pommes (Jag vet färdiggjorda men ibland får man fuska), körsbärs tomater, gurka och paprika och såserna nedan.

Den använda oljan skall man INTE hälla i vasken, jag brukar fyllla en påse med sågspån från snickeriet som jag sen håller oljan över. Det blir en fast klump som sen kan läggas i soptunnan. Alla har kanske inte denna tillgång till sågspån men spån till kaniner mm skall funka lika bra om man inte vill köra oljan till återvinningscentralen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela