Snickarens mat

Indiska lammfärsbiffar

Publicerad 2011-03-27 18:53:12 i Kött,

Dax för lite indiskt igen. Denna gången så är det inte så avancerat utan ganska lätt lagat.


4 st charlotten lökar
1 dl gröna linser
500 g lammfärs
2 + 2 msk kalvfond
2 msk vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 + 1 msk garam masala
2 burkar (á 400 g) körsbärstomater
1,5 dl skuren spenat (använde fryst)
ris

Börja med att koka linserna. (det finns kanske färdigkokta, men jag tycker det blir godare när man kokar de själv) Kokas på samma sätt som ris, en del linser två delar vatten och lite salt.
Finhacka löken.
Mosa ca en dl av de färdigkokta linserna.
Blanda färsen med 2 msk fond, vatten, mosade linser, salt, peppar och 1/2 msk galam masala. Forma till små järpar, 10 st.
Stek järparna i en stekgryta. Tillsätt löken och fräs den mjuk. Strö över 1 msk galam masala och låt det fräsa någon minut. Höll över burkarna med tomater och 2 msk fond, låt sedan det hela småputtra i 10 minuter, under lock.
Rör ner spenaten och resten av de gröna linserna, koka upp.
Ris (gärna indiskt) smakar bäst till.

Kommentarer

Postat av: Kristoffer

Publicerad 2011-10-15 23:22:02

efter succen med förrätten av de lime/chili marinerade räkorna, så gick jag vidare med huvudrätten (återigen på förslag av Snickarn själv) Nu var tidspressen kraftig. med samliga gäster runt omkring mig handrullade jag och stekte järparna...

Resultatet blev helt OK, men jag var lite för mesig med kryddandet. Åh andra sidan så funkade rätten helt OK för barnen. I vuxet sällskap så skulle jag varit mer aggresivt med kryddandet och kanske även kalvfonden. Men en j-ligt trevlig huvudrätt att bjuda på en Fredagskväll. Genant nog hade jag glömt investera i Nan bröd, men kompenserade ngt med ett gott vinval även här. En Chileansk Pinot Noir vid namn Duette (nr 6602) funkade utmärkt.

Stort tack till Snickarn för en lyckad Fredagskväll! Och extra stort tack för att jag även fick nyttja grillakuten hotline, mycket uppskattat!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela