Snickarens mat

Snickarens BBQ sås, probably the best you ever had.

Publicerad 2011-07-26 08:40:37 i Sås och tillbehör,


2st rödlökar, mellanstora och finhackade
8 klyftor vitlök
5 dl Whisky, jag använde Grant's
2 tsk grovmalen svartpeppar
1,1 l hemmagjord ketchup
1,5 dl tomat pure
1,5 dl äpple cider vinäger
1,5 tsk liquid smoke
1 dl Worchestersås
1 dl Brun farin
4 msk Ljunghonung
3 msk Sockerrörs sirap Cane Syrup
1 tsk Chili pulver hemma gjort såklart.

Hacka vitlök och rödlök, koka upp löken tillsammans med 4 dl whiskyn tills löken blir glansig och genomskinlig.
Blanda i resten av ingredienserna, var försiktig med chili pulvret och låt det sjuda tills där återstår ca 1,5 liter sås eller tills såsen är lagom tjock.
Smaka av där skall inte finnas någon spritsmak kvar, använd mer chili efter smak.
Den får inte vara för starkt för då smakar man inte honungen och Whiskyn
Jag använde min egen ketchup men Heinz ketchup funkar också men använd då kanske 2-3 dl tomat puré och 8 dl ketchup annars kan det smaka för mycket ättika.
I denna såsan använde jag ljunghonung som enligt min far som är lite av en honungs konnässör är den honungen som har skarpast och mest smak. Använder man en vanlig honung så försvinner honungssmaken totalt mot de andra starka smakerna.

Häll i den sista dl whisky för att få lite drag i såsen låt det sjuda någon minut till tills det blir en lagom balans med spritigheten och sötman och syran.
Tappa upp såsen på glasflaskor som har sköljts med kokande vatten. Förslut flaskan och kyl av dem i kallt vatten.
Sedan håller sig såsen minst 6 månader, men använd alltid näsan och smaken om du tror att den har blivit gammal.

Kommentarer

Postat av: Anders

Publicerad 2011-07-26 10:06:33

Är denna den beryktade? The one and only? Den jag har drömt om sedan den sommarkvällen? Är det verkligen den? :)

Postat av: Per (snickeren)

Publicerad 2011-07-26 10:19:22

Ja det är the one and only.

Känner mig hedrad att du har drömt om denna sedan den sommarkvällen!

/ Per

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela