Snickarens mat

Persisk saffran marinerat lamm

Publicerad 2011-04-23 19:51:05 i Kött,

Receptet på marinaden har jag tagit från Steven Raichlen’s Barbecue bible – Sauces Rubs and Marinades.
Är man det minsta intresserad av att grilla annat än sönderbrända flinta stekar så rekommenderar jag Steven’s böcker i det varmaste.
Jag har rätt många av hans böcker men skall man börja någonstans så är ett inköp av "How to Grill: The compleat Illustrated Book of Barbecue Techniques" ett bra val.
Tror det var den första av hans böcker jag köpte men fortfarande en favorit.

Detta receptet räcker mer än väl till två bitar lammbog.


Kött:
2 st lammbogar, med ben.

Del 1:
5 dl yoghurt, Turkisk matlagnings variant dvs den tjocka.
½ tsk saffran, gärna hel om du tycker du har råd.
1 msk varm vatten
2 lökar, tunt skivade
2 klyftor vitlök fin hackade
riv skalet av en apelsin
1,2 dl pressad citron
2 tsk flingsalt
2 tsk nymald svartpeppar

Krossa saffranen mellan fingrarna och lägg saffranen i ett glas med det varma vattnet och låt det dra i ca 10 min.
Blanda sen ihop allt ovan i en skål.

Del 2:
½ tsk saffran
1 msk varmt vatten
100 gram normal saltat smör
3 msk pressad citron
1 vitlöksklyfta, pressad.
½ tsk nymalen svartpeppar

Gör samma sak som ovan med saffranen.
Värm smöret i en kastrull och pressa ner vitlöken och låt det i stort sett bara koka upp så vitlöken blir mjuk. Blanda sen i resten av ingredienserna.

Del 3:
2 pärllökar
8 stjälkar blad persilja

Låt smör blandningen svalna något och blanda det sen med yoghurt blandning i del 1.
Skiva pärlöken tunt och hacka persiljan. Blanda ihop det med del 1och 2.
Receptet säger att köttet bör marineras i 12 till 24 timmar. Jag vet att yoghurten behöver sin tid precis som när man gör Tandoori kyckling så jag gjorde det hela kvällen innan och lät mina två lammbogar ligga i denna marinad över natten.
Lammbogarna jag använde hade benen kvar. Tänk på att ta av eventuella hinnor, de är tråkiga att sätta tänderna i och hindrar röken att träcka in i köttet.
BBQ var uppstartad och varm vid kl 12 dagen, köttet fick ligga i BBQ på ca 120 grader fram till kl 18:00. Dvs totalt 6 timmar.  Jag rökte med 2/3 äppelved och 1/3 Pecan ved, Bägge är ganska milda i smaken så man röka på rätt ordentligt utan att det  tar överhand.

Jag serverade det hela med ris och Tzatziki.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela