Snickarens mat

Pulled pork

Publicerad 2010-09-19 14:50:00 i Kött,


Jag har länge velat prova på att göra just denna amerikanska läckerhet. Namnet låter kanske lite konstigt men egentligen är det bare en bit griskött, som man rensar på samma sätt som en kyckling inför en sallad.
Jag trotsade lördagens blåst och tände upp bbq-grillen för en omgång. Köttet som tyngde gallret av 2,5 kg karré.

The rub eller som vi svenskar kallar det; kryddblandningen
3 msk paprika pulver
3 msk råsocker
4 1/2 tsk chili pulver
4 1/2 tsk kummin, mortlad
3 tsk grovmalen svart peppar
3 tsk havs salt
1 1/2 cayenne peppar

Gnid in kryddblandningen på köttet. Låt köttet stå framme i rumstemperatur i 30-60 min.

Marinad
1 msk äppelcidervinäger
8 msk äppeljuice
1/2 msk worcestshiresås
1/2 msk vit sirap
1 msk av kryddblandningen
Vispa ihop och låt det dra ihop några minuter. Injicera (svårt ord att stava till) sedan i köttet.



Köttet förpassades ut på bbq:n i 6,5 timmar (kunde gått längre) i ca 100-120°. Jag rökte med äppel- och körsbärsträd. Efter 2,5 timmar så påbörjades sprajningen med äppeljuice. Detta skedde sedan regelbundet med 1 1/2 timmes intervaller. Tänk på när du lyfter av locket att INTE vända på det så att den varma luften försvinner som är i locket. Dvs övningen med spajningen ska gå med ljusets hastighet.

När köttet är klart ta in det och låt det vila några minuter innan själva sönderrivningen sker.

Vi serverade köttet med klyftpotatis, förväld blomkål och broccoli. Såserna bestod av min egen whiskybbq-sås (Anders, receptet kommer snart) och 4 importerade såser från USA.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela