Snickarens mat

Indisk kyckling med tomat och garam masala (Timatar murghi)

Publicerad 2010-10-11 15:39:51 i Fågel,

Jag har under de senaste åren börjat gilla Indisk mat mer och mer, men det har aldrig blivit att jag har lagqt något om man nu inte räknar en färdigburk som skall värmas med kyckling. Dvs inte matlagning.
Alla har inte samma fördel som jag, att ha några Indiska kollegor som jag kunde be om hjälp för att komma igång.
Hon tipsade mig om att köpa en av Madhur Jaffreys kokböcker. Sagt och gjort, två veckor senare stod jag med en bok i handen. Kollegan tipsade mig även om ett inköps ställe i Malmö på Ystadvägen, Indo pack. Butiken säljer både kläder och livsmedel och hade allt som jag behövde.

Detta receptet kommer från Madhur bok, Indian Cooking.
Eftersom jag är helt ny när det gäller dessa rätter så följde jag receptet till punkt och pricka. Så med andra ord jag kan inte ta mig äran åt denna rätt. Enligt kokboken så skulle rätten vara barnvänlig vilken den också visade sig vara.
Det ser mycket ut här nedan men det tog bara lite över en timma att laga.



Gröna linser med vitlök och lök

4 msk naturel olja
1/2 tsk kumminfrön
4 klyftor vitlök, finhackad
1 gullök, finhackad
200 gram väl skölda gröna linser
7,5 dl vatten
1 tsk vatten
1/4 tsk cayenne peppar

Värm en liten kastrull på medelvärme och när den är varm så häll i oljan och sen kummin fröna.
Strax efter så häll i vitlöken och låt den bli ljusbrun, lägg sedan i löken som också får gå så att den blir lite brun i kanterna.
Nu är det dax för linserna och vattnet som får koka upp.
Låt nu det stå och små puttra i ca en timme, alla linserna skall inte vara helt mjuka det är gott om där är lite tuggmotstånd
Tillsätt nu cayenne pepparn och saltet och låt det koka 5 minuter till under lugn omrörning.

Långkornigt ris
Kanske fånigt att beskriva hur man kokar ris men dessa förberedelser var nya för mig så därför skriver jag ner det här. Detta räckte till två vuxna och två barn samt två lunch lådor.

2,5 dl ris
3 dl vatten
1 tsk salt

Skölj först riset riktigt riktigt noga.
Lägg det sedan i blöt i 30 minuter i ca 5 dl vatten, och låt det rinna av i en sil.
Koka riset under ett tätslutande lock i 25 minuter.
Ta av riset från plattan och låt det vila med lock i 10 minuter.
Lite omständligare än vanligt ris men betydligt godare även godare än min favorit jasminriset.

Kyckling med Tomat och garam masala
5 msk naturel olja
3/4 tsk kumminfrön
2,5 cm kanelstång
6 st hela kardemumma frön, de är gröna och stora som halva jordnötter.
2 st lagerblad
1/4 tsk hela svarta pepparkorn
2 st gula löka, finhackade
7 st vitlöksklyftor, finhackade
1 st kub 2,5*2,5*2,5cm ingefära, finhackad
6 st tomater, skållade och skalade sen hackade.
1,3 kg ben och skinnfri kyckling, skuret i 2*2 cm bitar. Jag använde bröst men lår mm hade nog varit godare då de har mer smak.
1,5 tsk salt
1/2 tsk cayenne peppar
1/2 tsk garam masala

Häll oljan i en stor kastrull/stekgryta och värm på till medel/hög-värme, när det är varmt så lägg i kummin, kanel, kardemumma, lagerblad och pepparkorn. Rör om så de får lite värme.
Lägg sedan i löken, vitlöken och ingefäran. Låt det hela brunas tills löken har fått lite färg.
Nu är det daxs för tomaterna och kycklingen salt och cayenne peppar. Låt det koka upp och lägg på locket och låt det småkoka i ca 25 minuter. Rör då och då.
Ta av locket och öka värmen och krydda med garam masala och låt det koka i 5 minuter så att det hela kokar ner och tjocknar lite mer.

Undvik att äta de hela kryddorna, de är ganska starka om. Vill man ha lite mer drag i det hela så är det bara att öka mängden cayenne peppar och garam masala.

Kommentarer

Postat av: Krissa

Publicerad 2010-10-13 07:58:28

BARA lite över en timme. Jag som är van vid burksås som man häller över kycklingen. Får man ju boka upp en hel lördag ;-) Ser gott ut! O snygg tallrik btw.

Postat av: Per

Publicerad 2010-10-13 08:28:01

Ja:-) räknar man in shopingen av kryddorna innan så blir du ju i och förstoss lite mer.

Men jag tycker det är värt det, i nöjet att laga det och att smakerna blir så mycket godare.

Tallriken; det är klart den är snygg det är ju du som har handlat dem åt oss.:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela