Snickarens mat

Sushi

Publicerad 2010-12-01 09:39:13 i Fisk,

 

Riset visade sig vara lite klurigare än vad jag hade trott men det blev gott tillslut, även om jag kommer att göra det lite annorlunda nästa gång.

5 dl sushi ris, riskornen är mycket bredare och tjockare än vanligt ris.
0,5 dl japansk risvinäger
2 tsk salt
0,5 dl socker, jag använde råsocker.

Skölj riset tok noggrant. Jag lade riset i en skål och sköljde med vatten under ständigt omrörande i riset. När vattnet i skålen börjar bli klart är sköljningen klar. Spola i rent vatten och låt riset ligga och dra i ca 15 minuter. Häll sen riset i en kastrull med 5 dl vatten.
Jag kokade riset i ca 15 minuter tills allt vatten har ångats bort och riset är klibbigt och fint.
Dra riset från plattan och låt det stå i grytan med locket på i ytterligare 15 minuter.

Värm risvinägern, saltet och sockret i en kastrull, det får inte koka upp utan värm det bara så att sockret löser sig. Smaka av beroende på vilken vinäger som man använder kan man behöva mer eller mindre socker. Det skall smaka lite söt surt.

Häll upp riset i en ugnsform av glas eller liknande och häll över den avsvalnade vinägern och börja röra om i riset.
Detta gör man för att man vill att allt ris skall bli marinerat med vinäger och att riset skall svalna och all vattenånga skall försvinna. Någon sida på nätet tyckte att man skulle ha en fläkt blåsande över riset för att lyckas med detta. Jag ställde mig under spisfläkten (på max speed) när jag rörde runt så att vattenångan kunde försvinna.

Saker jag lärde mig:

Vad som sen blev fel för mig var att jag inte lät riset svalna tillräckligt inför nästa moment. Så rör ordentligt för att påskynda avsvalningen vilket jag inte gjorde och låt riset stå et tag kanske till och med i kylen för att det skall kallna, vilket jag inte heller gjorde.

Fisken och räkor:
Fisken skall skäras så att snittet blir vinkelrätt mot fibrerna i köttet. Använder man lax så är de lätt att se, laxen är rosa men har tunna ljusare linjer i köttet. Lägg snittet 90 grader i förhållande till dessa.
Fiskköttet skall vara välputsat så att allt kött har samma färg. Köttet som har en svag gråton nära skinnet är lite segt och tar bort lite av upplevelsen att känna att fisken nästan smälter i munnen.
Skär fisken i 2mm tjocka skivor.
Lägg lite wasabi i mitten av fiskbiten. Var mycket försiktig men mängden wasabi den tuben jag fick tag på var mycket stark. Man vill inte att fisksmaken skall dränkas i stark wasabi.

Rulla riset:

För att rulla ris cylindrarna så gör följande.
Skölj händerna inför varje nu rullning, ta upp riset med en stor matsked så att du inte får för mycket ris (fann det mycket svårt att bedöma när jag tog för hand). Krama först ihop riset med handen och rulla sen ut en liten cylinder mellan händerna.
Lägg en räka eller fiskbit ovanpå riset och tryck till så att den fastnar.
Är riset kallt så kan man servera med en gång, när vi gjorde det var riset lite för varmt och mjukt fortfarande så jag ställde alla bitarna i kylen ett par minuter så det hela fick sätta sig lite.

Servera med japansk soja och wasabi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela