Snickarens mat

Pizza

Publicerad 2010-08-29 16:59:27 i Kött,



Detta är en rätt som passar bra att göra både på grillen och vanliga ugnen. Jag har en pizzasten som jag gräddar pizzorna på, blir frassig botten då.

Receptet räcker till 4 pizzor eller lite berorende på hur stora man gör pizzorna.

Deg:
12,5 g jäst (1/4 pkt)
2 1/2 dl vatten, 37°
1 1/2 tsk strösocker
1 1/2 tsk salt
1 msk solrosolja
1 tsk olivolja
ca 7 dl vetemjöl (ca 490 gram)

Smula jästen i en buke. Häll över vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, de båda oljesorterna och mjölet. Arbeta ihop till en smidig och slät deg. Låt degen jäsa under dug i ca 40 min, till dubbel storlek. Om ni vill liksom jag ha en ännu mer brödig smak så kan ni göra som jag gör, göra degen kvällen innan och låta den jäsa i kylen över natten. Lägg/platta ut den då i en lätt oljad form och täck sedan med gladpack. Tänk på att den ska upp till rumstemperatur innan du börjar baka ut pizzor.

Tomatsås:
250 g körsbärstomater
1 burk krossade tomater (400 g)
någon sypa salt
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
2 msk olivolja
2 msk hackad basilika

Sätt ugnen på 100°. Halvera tomaterna och lägg dem på en braspanna. Strö över lite salt innan du sätter in dem för att torka i ugnen, 4 timmar. (När du ändå håller på att göra tomatsås så gör en stor sats, då räcker det till mer än denna gången. Då fryser jag in den i lagom stora protionsförpackningar t.ex i engångsmuggar)
När tomaterna gått klart i ugnen så mixa alla ingredienser.

Nu är du klar att baka ut pizzor med valfri topping. Gräddas i 275° tills den är klar.
Tänker du använda en pizzasten så tänk på att stenen måste legat i den varme ugnen minst en halvtimme så att den är riktigt varm.

En smaksättning som är poppis hemma.
Bred ut tomatsås strö över mozzarellaost, grädda. När sedan osten har smällt och fått färg så ta ut pizzan. Lägg på tunt skivad parmaskinka, några blad roculasallad och tunt hyvlad parmesanost.

Kommentarer

Postat av: Ebba

Publicerad 2010-09-06 18:13:27

Perfekt mat för vrå familj:)

Postat av: kristoffer Hermansson

Publicerad 2010-09-19 16:40:23

Klockrent, och vilken tomatsås. Jag bockar och bugar. Jag var lite rebellisk och ersatte sockret till degen med honung, funkade bra.

Kanonrecept generellt på bloggen, som stressad trebarnspappa har man inte alltid den tid man önskar för matlagningen. Karibiska soppan kommer testas inom kort.



Snickarns Mat äger!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela