Snickarens mat

Grillat lamm

Publicerad 2010-08-22 18:05:07 i Kött,



ca 500 gr lamm ytterfile

Marinad till köttet:

ca 40 ml matolja
1 msk chilipulver (grovmalet)
1 msk kummin
2 tsk havssalt
1 tsk vitlöksflingor
1 tsk lökpulver

Mortla alla de torra ingredienserna och tillsätt sedan olja så att det blir en tjock pasta.

Lammfilén är närodlad kommer från Grevingetorp inköpt på Bondens egna Marknad i Malmö.

Filén var ganska långsmal så jag vek ihop den på mitten och knöt ihop det till en lagom stor bit, ca 15cm, och tjock som en fläskfilé. Gnid in marinadpastan i köttet, rulla in köttet i gladpack och låt vila i rumstemp i ca 30 min. (under tiden så tänder du så klart grillen)
Innan jag la på köttet på grillen så torkade jag av den överflödiga pastan.
Grilla indirekt på en grill temperatur på ca 200° tills innertemperaturen i köttet når 62-65°, beroende på hur du vill ha köttet. För extra smaksättning så rökte jag köttet med musqitoträ.

Jag serverade köttet tillsammans med ris, sallad och en tomat/chipotlesås.

Tomat och chipotle sås:
1 stor gul lök, fin hackad
1 msk rapsolja
1 msk vitlök, fin hackad
2 tsk kummin, mald
1/2 tsk chilipulver
500 gr krossade tomater
1 tsk strösocker
2 msk tomatpuré
ca 3 tsk chipotle paste (finns på kvantum i Sjöbo bland texmex maten)
1 tsk salt
1 tsk timjan
ca 1 msk oregano
1-2 msk konc lime juice
1/2 dl vatten

Fräs löken i oljan tills den transperant/glansig. Ös i alla de torra kryddorna och låt fräsa med en liten stund. Häll i krossade tomater, tomatpuré, chipotle pasta, lime juice och vatten. Låt koka 10-15 min så att det tjocknar.
Häll sedan i en mixer och mixa till en slät sås.
Häll sedan tillbaka i kastrullen och håll såsen varm tills det är dax att servera.

Kommentarer

Postat av: Kimberly

Publicerad 2010-08-22 18:44:23

Åh det här måste jag helt klart prova! Lamm är det bästa jag vet! Såsen ser med suverän ut! Kul med fler matbloggar, heja heja! :)

//Lenas forne kollega

Postat av: Per

Publicerad 2010-08-23 08:17:05

Tack, underbart kul med kommentarer

// Per

Postat av: Siwan

Publicerad 2010-08-23 08:34:31

Ja,de ser smarrit ut!Kanske kan Lennart(pensionären)lära lite av dej!Kan han få en kurs med dej????Siwan(Kristins mammi)

Postat av: Per

Publicerad 2010-08-23 20:43:59

Ja då jag kan hålla kurs, jag behöver ju bygga ut snickeriverkstaden så man kanske kan byta på ett bra sätt där;-)

// Per

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela