Snickarens mat

Varmrökt röding

Publicerad 2011-06-11 21:03:08 i Fisk,

Det är inte ofta jag har ätit röding får jag lov att erkänna men i veckan så kom fiskbilen och knackade på och tog jaq på mig spenderbyxorna och köpte en låda fryst röding.
Om ni som jag har köpt fryst så tina den i kylskåpet och låt fisken ligga på ett galler så vattnet droppar av fisken.
Men lägg gladpack över så den inte blir torr.
Vi använde 3 filer per person, det var varken för mycket eller för lite.

3st röding filer
1 msk farinsocker
1 msk lagrad rom
3 nypor flingsalt
1 hand al trä klossar eller spån.

Skvätt rommen på rödingen och sockra och salta.
Jag lade två filer ovanpå varandra då jag trodde de skulle bli för torra annars och vek den tredje på mitten.
Såhär i efterhand så skulle man nog kunna lägga dem var för sig så de får mer röksmak.
Jag har en 57cm Weber grill så följande mängder är för denna storlek på grill.
Al är det bästa att använda till fisk, lättast hittar man detta i en fiskespö affär som brukar hålla Al-spån i sortimentet för Abu-rökar. För grillen så är egentligen det bättre med klossar av Al, men då får man nog göra som jag köpa en planka al på närmaste välsorterade byggaffär.
Om du får tag på al i plankform så skall klossarna ligga i blöt i ca 0,5-1h i vatten.
Får man tag på sågspån så vik ihop en liten form av aluminiumfolie ca 10*10cm och 2 cm hög och fyll den till hälften med torra sågspån.

Fyll ett tändrör till strax över mitten med briketter och tänd dem, alla skall vara vita innan du tömmer ut dem i grillen.
Lägg alla briketter i ena ändan av grillen och dra upp dem så mycket det går åt sidan. rödingen skall på så låg temperatur som möjligt dvs i andra ändan ändan av grillen.
För att hålla nere temperaturen ytterligare i grillen så fyll en engångs aluminium form med vatten (12*14cm) och sätt den på gallret mellan glöden och fisken.
Lägg Al klossarna på glöden eller sätt ner din folie form på glöden och lägg locket på grillen.
Stäng topp ventilen så den inte är mer öppen än ca 1/4, när det ryker ordentligt och temperaturen har landat på ca 120+ grader i grillen är det dax att lägga i rödingen.
För att förskona omgivningen från diverse svordomar så är det en bra ide att lägga fisken på lite folie, den vill annars gärna fastna i gallret.

Låt filerna ligga ca 15-20 minuter i grillen, håll noga koll på temperaturen så den inte sticker iväg.
Om det händer så ventilera ut lite varmluft och kolla så där är vatten i formen och eventuellt slänga på lite mer al-spån eller al-klosar detta brukar också tvinga ner temperaturen något.
Jag serverade det hela med en god kall sås och ny potatis och lite kokta bönor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela