Snickarens mat

Hittat ett bra charkuteri

Publicerad 2011-04-02 11:35:58 i Per svamlar och tycker till,

Att hitta bra råvaror är tyvärr inte alltid det lättaste. Det mesta går ju att få i en välsorterad ICA eller liknande men att leta efter närodlat på dessa ställen är inte ens värt tanken.
Fick höra något så galet här om dagen att om en vanlig butik som är ansluten till en kedja skulle ta in närproducerat (i detta fallet var det potatis) så fick de ansöka om det och kalla det en lokal avart.
Förlåt men vad är detta?
Jag äter helst skånsk potatis inte nödvändigast för att de är bäst, vilket så klart de är. Utan för det känns mest naturligt att äta det som är odlat närmast mig. Stockholmarena kan ha sin päror upp hos sig så äter vi våra.:-)

När det gäller kött så har det blivit svårare och svårare att hitta något som är bra. Om det är för att mina krav har ökat eller att det var blivit sämre i kött diskarna vet jag inte.
Men kvävgas fyllda paket med köttfärs är ju inget vidare, sen att färsen ser ut som den skuren med laser i sin fyrkantiga form gör det ju ännu tråkigare.
Men det skall ju sägas att man kan ju inte handla dyrt fint kött varje dag, det blir bara för dyrt helt enkelt. Men för tillfället är City Gross i Staffanstorp min favorit när det gäller kött till vettigt pris. Eftersom de styckar själva så är det väldigt tillmötesgående om man vill ha något speciellt bara man säger till ett par dagar innan. Jag brukar köpa hela sidor av gris av dem när jag skall göra rökta BBQ ribs.

Jag har tidigare skrivit om Holmgrens i Lund's saluhall de har helt underbara kött produkter men det är ju alltid intressant med variation. Holmgrens kött kommer från gårdar lite norr om Skåne om jag minns rätt och det köttet är en blandras. Har för mig att det var Charolais och en annan ras.

Sen finns det ju också Bondens egen marknad i Malmö där all produkter kött som annat håller mycket hög kvalité. Vi försöker att åka dit så ofta vi kan men marknaden är ju inte där året om så det blir ju inte ett inköps ställe som man alltid kan nyttja.

Nu till kärnan av denna lilla text.
Som mycket bra saker här i livet så hittar man saker av en slump precis framför näsan på en. Detta gäller det mesta livet, kärleken eller för den delen ett bra inköps ställe.
En dag så satt jag och googlade efter hängmörat nötkött och fick napp på Tolånga 17
Till min stora glädje och förvåning låg de utanför Sjöbo det vill säga inte så långt från Veberöd.
Så varför vänta vi åkte dit samma kväll och köpte en bit Rostas som hamnade på grillen i en hel bit med en lämplig rubb.


Köttet blev bara helt suveränt så det hela krävde ett återbesök.
I går så blev det en bit hängmörad ryggbiff som blev stekt på järnet och serverades tillsammans med 1cm tjocka hemmagjorda pommes och rödvins sås. Köttet var helt underbart det i stort sett smälte i munnen. Men nu skall detta inte handla om fredagens mat utan om Tolångas 17 kött.

Deras nöt kött kommer från rasen Aberdeen Angus och är hängmörat 3-4 veckor. De håller även på att prova att möra köttet ännu längre vilket skall bli mycket roligt att pröva. Här penslar de ryggbiffen först med smält fett för att få det hela lufttätt så att köttet inte blir dåligt när det är i kontakt med luften i kylen.
Som går att se på deras hemsida så har det de flera andra charkuteri varor, vi har även prövat deras chorizo som görs till dem av ett annat charkuteri då de är i en uppstarts fas i Tolånga.
Denna korv var riktigt bra lite mild för min personliga smak men mycket god smak och man märker att den håller hög kvallite. Skall bli en fröjd att grilla dessa till sommaren på altanen.

Vad som är kul med Tolånga är att deras egna uppfödda djur så de har möjlighet att ha 100% koll på kvalliten hela vägen. Djuren är slaktade lokat (Sjöbo tyckte jag de sa) så det är inga långa stressiga transporter för djuren.
De har även gris och lamm kött och även detta kommer från lokal uppfödning.
Jag har en kotletrad liggande i kylen som skall bli Dansk fläskestek på grillen i morgon. Återkommer med kommentar om detta.
Så för att avsluta det hela. Besök dem det är värt trippen inte nog med att det har bra kött de är jätte trevliga att prata med.


Kommentarer

Postat av: Krissa

Publicerad 2011-08-01 23:34:10

Hej!

Finns även en riktigt bra köttaffär i Degeberga. http://www.degeberga.nu/foretag/butiker/slakteriprodukter-ab/



Gillar "Transporten till slakteriet är en

behaglig promenad för djuren på 10m."



Postat av: Per (snickeren)

Publicerad 2011-08-02 10:57:47

Tack skall provas i det snaraste!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela