Snickarens mat

Smakrik fiskgryta

Publicerad 2010-10-25 20:27:16 i Fisk,



Vi skulle fira min födelsedag med familjen så jag tänkte att en mustig fiskgryta så här på hösten kunde vara trevligt.
Då vi blev 12 personer så blev det den stora "Pomperipossa grytan" som fick komma fram på 8 liter. Så detta receptet ger helt enkelt ca 8 liter soppa. Och om sanning skall fram så räckte det till en omgång mat dagen efter också.

Först för att lyxa till det och för att jag aldrig har gjort det innan så tänkte jag göra en fisk fond från början.

Fisk fond:

1-2 msk olivolja
1 st  palsternacka, grovhackad
1 st gul lök, grovhackad
3 klyftor vitlök, grovhackad
1 st stor morot, grovhackad
1/4 fänkåls huvud, grovhackad
1/4 purjolök, grovhackad
10 st vitpepparkorn
1 st stort lagerblad
1 st fiskskrov av torsk med huvud, men ta bort hjälarna
3 kvistar persilja
6 kvistar citrontimjan
1 tsk havssalt
ca 1 liter vittvin
ca 1 liter vatten

Värm en kastrull på hög värme och häll i oljan och ingredienserna fram till och med lagerbladet. Rör runt lite, de skall inte få färg direkt med lite mer smaker kommer ut om det får svettas lite.
Lägg sen i fiskskrovet plus restan av kryddorna och fyll upp med vin och vatten 50-50 så att allt precis täcks.
Låt det koka upp och skumma av, dra sen av kastrullen från den varma plattan och låt det hela stå och dra i ca 30-60 minuter. Sila av det hela så bara fonden återstår.
Detta kan sen reduceras ner om man vill frysa in den, men eftersom jag skulle göra soppa så lät jag det vara som det var.

Grytan:
ca 2 liter fond se ovan
1,5 liter hummer fond från Knorr (fusk jag vet)
ca 0,5 liter vittvin
4 st paprikor, grovhackade
2-3 st fänkåls huvud, grovhackat
5 st morötter, grovhackade
3 burkar hela tomater
ca 0,5 gram Iransk saffran, vanlig saffran funkar också såklart.
5 dl creme fraiche
salt
1,5 kg lax, skuret i munsbitar
1 kg torsk, skuret i munsbitar
ca 200 gram kräftstjärtar
bladpersilja till garnering
ca 200 gram Mascapone ost för garnering

Låt vätskan, paprika, fänkål, morötter och saffran koka så att morötterna får ett lagom tuggmotstånd.
Hacka tomaterna och släng tomat juicen som de låg i. Lägg sedan i tomaterna också.
Blanda i creme fraiche och låt det koka upp igen. Lägg i laxen först (den behöver lite mer tid) och sen torsken. Dra kastrullen från plattan och låt fisken gå klart på eftervärmen. Med en mindre kastrull och en som inte är i gjutjärn så kanske man får låta det koka en 30 sekunder till en minut innan man tar den av värmen.
Smaka av med salt.
Rör varsamt i grytan så att fisken inte går sönder.
Häll upp i tallrikar och garnera med kräftstjärtar, en klick Mascapone ost och en bit bladpersilja på toppen.


I ärlighetens namn så skulle man nog kunnat använt en köpt fiskfond rakt igenom men vad är det för kul med det. Jag kokade fonden dagen innan sen fcik den stå i kylen över natten.



Vi drack ett vittvin detta som heter Trio, som kommer från Chile och det passade utmärkt till denna fiskgryta. Och som tilltugg hemmagjorda baguetter.



Franska baguetter med poolish
Jag bakade baguetter efter receptet i Jan Hedh bok "Bröd".
Har du inte den, så köp den med det samma (ISBN nr 978-91-1-302547-6).
Baguetterna tar lång tid att göra, mest för att de skall jäsa så mycket och i flera omgångar. Men det är värt det!
De har en knaprig yta och ett gott inkrom med mycket smak.
Jag rekomendera att göra poolishen kvällen innan och låta den jäsa i kylen. Annars får du börja tok tidigt för att hinna.
Bakstenen under plåten gör så att det blir bra värm i ugnen fast jag stoppade in kalla baguetter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela