Snickarens mat

Ananaspaj

Publicerad 2010-08-31 19:36:47 i Dessert,

Vi har fått ett litet besök av min sambo Lena på bloggen.

Jag (Lena) såg att en av mina gamla kollegor bjöd på fredagsfika för någon vecka sedan. Det är i och för sig inget konstigt med det. Mer annurlunda tyckte jag att själva kakan var... ananaspaj. Jag frågade efter receptet och vips förra fredagen var det jag som bjöd mina kollegor på samma paj. Per blev lite avis för att han inte fick smaka och igår kunde jag inte stå emot hans valpögon längre.



Deg:
150 g smör eller margarin
3 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Smält smöret/margarinet blanda sedan i resten av ingredienserna. Tryck ut degen i en pajform.

Fyllning:
2 dl creme fraiche
1 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljocker
1 burk (425 g) krossad ananas
rivet skal och saften från en 1/2 citron

Blanda ihop allt i en skål, häll sedan i pajskalet. Grädda 25-30 minuter tills pajen fått fin färg.

Pajen blir som godast om den vilar i kylen så att den blir kall. Servera gärna med lite vispgrädde till.

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2010-09-07 18:48:47

Nå, hur blev omdömet då? :)

Postat av: Per

Publicerad 2010-09-08 08:12:44

Den är kanon! är den varm/jummen så är den god, men helt underbar när den är kall.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela