Snickarens mat

Kort och gott - Kyckling

Publicerad 2010-09-12 21:41:03 i Fågel,

Äntligen har vädret varit mindre blåsigt så att det har gått att grilla. Regnet är överkomligt men när det blåser och håller på så är det svårt att få bra temperatur i grillen.
Kyklingen som har legat i frysen tinades upp och fick en glace av cointreau och citron innan den gick med rotation i en timme på grillen (rotissserie)



1,5 dl cointreau
rivet skal och saften från en citron
1 dl rörsocker
2 st vitlöksklyftor, finhackat
1 st charlottenlök, finhackad
2 dl hemmagjord ketchup (för er som inte har någon sådan i kylskåpet så skulle jag tro att 50/50 av chilisås och tomatpuré. Mitt recept kommer snart i och med  att min ketchup håller på att ta slut.)
1,5 tsk färsk citrontimjan
0,5 dl mörk rom
3-4 msk ljunghonung
0,5 tsk korrianderfrö, mortlade
4 tsk flingsalt
2 msk tomatpuré
1 msk tamarind paste (finns att köpa i de asiatiska affärerna runt möllevången)
några drag med pepparkvarnen

Koka upp allt i en gryta tills den fräna alkoholsmaken har försvunnit, ca 30-60 minuter.

Av någon outgrunlig anledning glömmer jag alltid att jag inte skall stryka på glacen från på slutet, vilket även hände idag. Så kycklingen gick med folie runt om sig halva tiden för att glacen inte skulle bli tokbränd.
Glace:a därför istället kycklingen när det är 20 minuter och 10 minuter kvar. Och en sista gång när man tar kycklingen av grillen. Räkna med att den får gå 45-60minuter för att bli färdig.

Kycklingen smakade utmärkt med ris och jordnötssås. Och en kall öl.

För att få riset lite extra gott och saftigt så brukar jag göra som nedan. Detta är för 4 portioner, följ anvisningen på förfackingen. Vi använder nästan alltid Jasminris

1 st charlottenlök
2 msk olivolja
1/2-1 msk kyckling fond (brukar köra med Knorr's fond om jag inte har egen stående)
1-2 krm gurkmeja
lite salt
7 blad färsk basilika (om man använder torkad så lägg i dem efter halva koktiden)

Hacka löken fint och bryn den mjuk i oljan och häll sen på vattnet, Tillsätt fonden, gurkmeja och salt. Koka sedan som vanligt tills det är klart. Ta av riset från plattan och hacka ner basilikan och rör om. Låt riset stå med lock en liten stund så det tar lite smak av basilikan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela